Hej!!

Idag tänker jag gå in på ett ämne som påverkar mig mycket... 😕 Snurrar mycket i huvudet på mig till och från & emellanåt får jag kämpa för att inte bli bitter... 😕 

Ni som känner mig kan nog lista ut vad jag tänker på... 
å ni som inte känner mig kanske har fått en hint... 
Ämnet är: PCOS. 

Jag själv har känt mig så ensam med det, men det kommer upp mer å mer i medier osv. Så därför väljer jag att skriva om det... Kanske för att öka förståelsen hos andra utan det & kanske för att hjälpa nån annan kvinna att inte känna sig ensam om det 🙂

Har man följt min blogg ett tag så har man kunnat läsa om att jag har något som heter PCOS. 😕 översätter man "PCOS" till ren svenska är det "äggstockar med många cystor". 


Jag har väldigt många ägg, liggandes som ett pärlband på mina äggstockar... dock innehåller dessa ägg inget, utan är bara som små vätskefyllda blåsor eller cystor rent ut sagt... 🙁 Det är det som är PCOS. 

(Ovary = äggstock & follicle = äggblåsa)

Detta är något som till stor del är ärftligt... Dock är de inte det i mitt fall. 
Varken mamma, mormor, moster eller farmor har haft svårt att få barn... Så jag får väl tyvärr vara den första med detta... 😕

När jag var 6-7 började jag utvecklas för fort... Detta resulterade i några års behandling, en gång i månaden i Falun, med stopphormoner. 
Fick en spruta i lårmuskeln med dessa hormoner... 🙂

Hade jag inte fått de sprutorna hade jag ränt iväg på längden i typ ett år, sedan stannat på cirka 1,60 centimeter resten av livet. Hade även då fått bröst å mens så tidigt... 😳 
Men tackvare hormonerna fick jag en långsammare utveckling å utvecklades normalt. 
Landade tillslut på mina nu 1,73 centimeter 😃👌

Man misstänker att det är pågrund av dessa hormoner jag nu mer har PCOS och inte kan få barn naturligt. 🤔
Det KAN även vara så att man får PCOS som en "efter sjukdom" när man gått med en låggradig inflammation länge... i mitt fall kan det vara min barnreumatism som gjort det här. 😕 

Jag kommer aldrig få reda på orsaken men På ett sätt är det skönt att veta att det inte är mitt egna fel... Jag rår inte för det och kan inte påverka det särskilt mycket. 🙂 Har accepterat det nu! 🙂
Det man kan göra själv är att gå ned i vikt samt tänka på hur man äter. 
Jag har gjort (och gör) båda. Så jag gör det jag kan göra 🙂



Det här är även en stor bov i varför jag haft SÅ svårt att gå ned i vikt och tillslut fick nog och ville göra en Gastric By Pass-operation. 😕 
Man har nämligen ökad risk för typ-2 diabetes och hjärt- & kärlsjukdomar när man har PCOS. 😕
På väldigt många lindras (eller ibland till och med försvinner) deras PCOS av kraftig viktnedgång... MEN inte på mig 😕

Att man har problem med stress och svårt att varva ned och slappna av är något som också hör till PCOS... Det lärde jag mig faktiskt idag & det kändes skönt att få reda på varför jag känner mig så inre stressad och är typ överallt å ingenstans ibland... 

PCOS innebär att man har väldigt stor äggreserv, så pass att jag är fertil längre upp i åldern än en "normal" kvinna. 🙂 Man kommer in i klimakteriet senare än andra också... 


Jag har för mycket testosteron i kroppen, mot vad jag ska ha... Det innebär att jag har lätt att bygga muskler - på gymmet och har snabbare hårväxt än "normala" kvinnor... Överallt på kroppen, även i ansiktet kan man få det... 
Rakar benen å sånt typ varje dag, då det på riktigt är stubbigt och blir grova strån annars 😕
Detta Kan gå att åtgärda med laserbehandlingar, sen när man är färdig med barn och så... 🙂 Så det tänker jag absolut göra!! 😃
PCOS innebär också att man väldigt sällan har ägglossning, kanske 1-2 gånger per år (!!!!) istället för en gång i månaden, som en "normal" kvinna har. Det innebär ju i sin tur att man heller inte får mens varje månad. Kroppen fungerar alltså inte som den bör. 😕
För att få allt det här behövs i mitt fall mediciner. 😕

Jag får ett sorts hormon, i tablettform, för att få bra ägg. 

Två andra sorters hormon i sprutform, som jag ger mig sjäv i magen... Ett för att få många - mogna ägg & ett för att förhindra spontan ägglossning, 

Och så ett tredje sorts hormon i tablettform för att få min mens... 💉

Alla dessa hormoner kostar verkligen TUSENTALS kronor!! Ungefär över 10 000 (per ivf-vända), tur att vi har högkostnadskort i Sverige!! 😳😃


Det är nog trots allt inte konstigt att jag är trött, känner mig slut, knappt känner igen kropp eller knopp ibland - för allt detta blandas på en och samma månad... 😳🙊 

Och för att få barn behöver vi göra IVF - provrörsbefruktning. 🙂 Tur det finns 🙏

Det har vi påbörjat... 
Jag tänker inte gå in på hur många IVF-vändor vi gjort, vart vi är i vår resa eller så... Det vill vi ha för oss själva 🙂 

Det är tydligen "bra" att ha PCOS som "fel" vid en ofrivillig barnlöshet. För att man kan få så många bra ägg, med hjälp av hormonsprutor... 

Men man kan även ha större risk för att cystorna tar över och växer - med hormonstimuleringen. 
Det har blivit så på mig några gånger & cystor på upp till 1 decimeter, som trycker ihop äggstocken gör riktigt ont!! 😕



Det är även lätt för att få något som heter "OHSS" - Överstimuleringssyndrom.

 Det innebär att man samlar på sig vätska, kan få andningssvårigheter på grund av det, äggstockarna växer och man kan behöva läggas in på sjukhus för hjälp. 😕

Tack och lov har jag bara fått det en gång och det var ändå så jag slapp åka in! 🙏 avvaktade över natten å morgonen efter mådde jag bättre...

(På bilden står det om "Ovarier",  på Svenska är det Äggstockar). 🙂




När vi var i New York såg jag flera uteliggare med bebis-magar och skyltar framför sig där det stod "Jag är gravid och hemlös. All hjälp är bra!" 
Och så var de totalt neddrogade!!! 😳🙁

Den synen gjorde mig galen och ledsen samtidigt!! ☹️ 

Kom på mig själv flera gånger med att tänka "Jaha!! Sånna som inte bör ha barn kan då fan få hur många som helst!!!" 
Men sen slog jag bort tankarna... De hjälper inte mig hur orättvist det än är... 
Men hjärtat går sönder när jag tänker på alla de barn som får födas till det där 😞


Något som är sjukt viktigt när man har det så här med PCOS och IVF är att den man delar livet med är förstående & stöttande... 
För vissa dagar ÄR faktiskt riktigt jobbiga... 😕🙁

Man är trött, slut, känner sig ensam å ledsen och då är det SÅ himla viktigt att den man lever med faktiskt ger den där extra kramen, säger att denne finns, att man ser, lyssnar och förstår. För man orkar inte riktigt hela vägen själv. 😕
Å framförallt ska man inte göra en sån resa själv. 😃 Det är något man måste göra Tillsammans å man måste visa att man helhjärtat bryr sig. 🙂

Min man brukar ge mig en bamsekram de få dagar jag kan vara riktigt ledsen å säga "Jag mår inte så bra! Jag är så trött & slut i hela kroppen!" ❤️
Å det känns tryggt å viktigt 😃❤️ Att någon säger "Jag finns här" gör så mycket mer än man tror 😃 


Jag avrundar här... 

Man måste tänka positivt! Det kommer man SÅ långt på. 😃 
Jag kommer aldrig låta min PCOS vinna över mig!! Jag ska också stå där en dag snart å säga "Jag vann över dig!! Jag är också gravid nu" och allt kämpande har varit så värt det 😃

För slutar man tänka positivt har man redan gett upp och förlorat. 🙂

Och jag hoppas att detta inlägg har resulterat i lite mer kunskap, lite med förståelse att man inte bara ska ta allt för givet & att någon där ute inte känner sig så ensam som jag har gjort. 

För PCOS - gör mig INTE till en sämre människa, ingen dålig Johanna och jag rår inte för det! 😃



Idag vägrar jag känna mig lika nere, trist och grå som himlen är. 

Tänker stråla och skina som solen... 

För jag är egentligen en glad skit! Så det så😃😃

Ha en fin dag, gott folk!! Det ska jag ha 😃

2 kommentarer

Sandra

15 May 2017 22:20

❤❤❤❤❤❤❤

Anonym

17 May 2017 09:59

Idag skulle jag vilja ge dig en extra stor bamse kram & säga att jag saknar dig & önskar dig & Adde all lycka & hoppas att det snart börjar gro ett pyre hos er ♡ / Blåbär

Kommentera

Publiceras ej