Hej!!! 😃

Här kommer del 2 av vår första dag i New York 😃

Vi fick som sagt lite hjälp på tunnelbanan & hamnade rätt. Köpte biljett till en buss, som skulle ta oss på en timmes båttur, där vi skulle få se fler turistattraktioner samtidigt, istället för att spendera cirka 4 timmar enbart vid Frihetsgudinnan.🗽

Han påstod att det var slutsålt att åka upp i Frihetsgudinnan och så här efteråt tror jag att det bara var något han sa för att vi skulle köpa biljett till bussen och båten istället... 😕🤔

Ja, ja... det var en bra båttur iallafall 😃

Båten tog oss längs den kända Hudsonfloden (den flod som är känd för att en pilot nödlandade ett flyg just där). 😃

Under båtturen fick vi se både Georg Washington Bridge & Brooklyn Bridge. 😃👍

Vi såg Liberty Island, som hör till New Jersey. Det är den ön Fihetsgudinnan står på... 😃🗽

Vi såg även Ellis Island som är känd som immigranternas ö.
Det var dit alla immigranter kom, för att beviljas inträde till USA och uppfylla sina drömmar.  🙂

Och så såg vi Manhattan och New Jersey från floden. 😃

När vi var färdigtuffade på floden funderade vi lite om det skulle komma någon buss och hämta tillbaka oss? 😋 hittade ingen... Nu var vi hungriga och det var hög tid att äta något, så man orkade 😃
När vi stod och funderade på om det skulle dyka upp någon buss eller ej kom en limousine-chaufför springandes och sa "jag behöver två personer som vill åka med i min limousine till "Ground Zero" och "9/11 memorial"!!! Vill ha 5 dollar styck för det!!"

Vi tänkte "ja men det är ju dit vi vill!!" Så vi hakade på... åka limousine i New York för endast 40 kronor styck kändes ju lite busigt minsann!! 😃

Väl framme i området Tribeca åt vi en god lunch, drack en välförtjänt öl och knallade sen mot Ground Zero.

Vilken mysko stämning det var där!!! 😳 Kändes i hela kroppen!! Och att se alla namn på de som omkom när planen störtade in i World trade center kändes så sorgset. Fy fan!!
Stod ungefär 3000(!!!!) namn uppskrivna där... 😳😕

(Vi glömde 9/11 museet och tänker definitivt besöka det nästa gång vi åker till New York!!)

Efter att ha gått omkring vid Ground Zero en stund tog vi tunnelbanan upp till Time Square igen. 😃 och vet ni? Vi hittade själva!! 😃 kom på hur vi skulle ta oss dit...
först klev vi på fel tåg, kom på det i ungefär samma sekund som det skulle åka och sprang av igen, för att sedan ta rätt 😃👍 Det kändes kul att ha lärt sig 😃👍

När vi hade kommit tillbaka Up-Town till Time Square gick vi till Rockefeller Center. Det är just där den stora berömda julgranen står, varje jul, i New York. Den man alltid ser på tv. 😃

Vi hoppade in på en uteservering och tog varsin shopping-öl och letade sedan reda på "Victoria Secret" 😃🙏
 3 våningar stort + en 4e våning med lite utställning av set som visats på de årliga Victoria Secret - modevisningarna 😃
Jag var lyrisk & älskling lät mig hållas 😃😃

Under tiden jag bara kikade omkring och shoppade underkläder stod älskling och filurade med sin telefon...

Jag såg att han betalade något, då han tog upp bankkortet och grejade... Han hade nämligen hittat biljetter till NHL-matchen på kvällen!!! Det har varit en av hans stora drömmar att få åka till New York och gå på hockey där och NU skulle den gå i uppfyllelse!! 😃🙏
Jag måste erkänna att det faktiskt är en härlig känsla att få vara med och uppfylla en av hans högsta drömmar 😃😃 För det är ju precis det vi vill!! Dela allt, hjälpa varandra uppfylla livets drömmar och uppleva allt tillsammans 😍 Mäktigt 😍🙏

När jag skulle betala mina kläder sa han "Du älskling... om 2(!!!) timmar börjar matchen, så nu får vi skynda oss!!"
Så halvsprang vi genom gatorna, till hotellet för att lägga ifrån oss påsar och annat.

Tog sedan en taxi till Madison Square Garden, där NY Rangers (Ni vet där Henrik Lundqvist spelar) skulle spela mot Ottawa 😃

Framme i Madison Square Garden fick man visa väskor, gå genom metalldetektorer och säkerheten var hög. Det kändes riktigt tryggt 😃

Vi fick varsina handdukar, som hemmalaget bjöd på och dessa viftas det med när Rangers gör mål 😃

Jag åt mitt livs dyraste varmkorv, för ungefär 80:- (en helt vanlig korv) och vi köpte varsin öl. 😃 Glasen ni ser på bilderna är nu med hem och bor i vårt vitrinskåp, som ett minne 😃😃

Det går in 18000 personer i Madison och det var fullsatt.

Stämningen var SÅ häftig och jag kände mig nästan grinfärdig över att just vi fick uppleva detta!!! Utan tvekan värt var enda krona av de ungefär 5500:- som det kostade att se denna match! 😃🙏

Rangers vann, stämningen var på topp, vi hade lyckorus över upplevelsen och efter allt gick vi till hotellet och var toktrötta efter dagen 😃

Dag 1 var avklarad... 😃