Hej!!! 

Klockan är 3,45. Lillan är pigg redan och ska få prova dagis idag... Hon har också varit  förkyld men är nu pigg och glad igen... 😃

Vi har  som "regel" att man inte får komma upp när man vaknar typ 3-5 här hemma... Man blir endast omstoppad i tysthet... 🙂 

Lillan fick komma upp direkt hon vaknade, mycket förr och satte tillslut i system att hon ville upp redan 2,30. Då hade både hon och vi sovit alldeles för lite, hon var trött lagom tills vi skulle till dagis och vi ville nog skjuta oss själva ungefär - då vi jobbar 100% och har fullt upp om dagarna... Fy vilken period det var, när man tänker tillbaka... 😳
Men, jag & älskling var ett team redan då och klarade det bra tillsammans 😃❤️

Jag och min kropp är Jetlagade och jag har sovit som en kratta! Är mosig och trött som fan samtidigt som kroppen liksom vill upp å iväg. 😕 
Älskling har sovit på soffan inatt då han har sån förskräcklig hosta 😕 Fy vad ensam jag känner mig här i sängen!! 😳😕 Snacka om att jag hatar att sova utan honom!! 😳😔❤️

Jag ska till doktorn i Falun idag och skulle vilja vara någorlunda pigg då känner jag... Men det kan jag nog glömma... 😕 Ska hinka kaffe å sen vila lite efter jag kommit hem från doktorn tror jag... 🙂

Klockan ringer om en timme, Lillan ligger och småpratar i sin säng, på sitt rum just nu och då passar jag på att fortsätta skriva om vår USA-resa istället. 😃 


(Bilden lånade jag från Google nu, enbart för att bryta av all text här😃)

ONSDAG 3/5. 

Klockan 8 gick startskottet på Radisson Blu SkyCity hotell 😃

(Eller en gång redan 4, då någon ställt väckarklockan på telefonen på hotellrummet & städerskan inte tagit Bort det innan vi kom. Hann få en halv hjärtinfarkt å trodde det var ett brandlarm först!!) 

Vi duschade och gjorde oss redo för frukost... Den var så där och det kändes lite trist... Men va fan! Vi skulle ju till självaste USA strax, så vi grävde inte ned oss över det inte!! 😃😃

När vi ätit klart packade vi ihop på rummet och checkade sedan ut... Knallade mot incheckningen, på andra sidan Arlanda ungefär, mot vad vi hotellat, och fixade själva vår incheckning... 😃👍 Gick ju bra det där 😃

När väskorna och vi var incheckade kikade vi lite på TaxFreen och sen var det dags för den officiella "Arlanda-ölen" 😃😃✌️





Sedan var det dags att kliva på planet 😃😃

Härlig personal jobbade den flighten, på SAS och vi fick oss många goda skratt.. 😃

Några ColaZero, mat, fika - i form av kaffe å macka- på planet, några filmer senare och en deklareringalapp senare, var vi framme på NewArk AirPort i USA. 😃✈️ 

När vi höll på att landa kändes det precis som att vi blivit lurade å lika gärna kunde landat på Arlanda 😂 Såg ju typ lika ut - på nåt sätt... 😂😂 Förväntade mig nog skyskrapor å storstad direkt vid flygplatsen... så var det inte 😂✌️ Det var grönt & lapptäcke-aktigt på nåt sätt 😂

När vi klivit av planet och gick för att hämta våra väskor var det första vi såg genom fönstret ett IKEA liksom 😂

Ja ja... Innan väskhämtning blev det tullkontroll... 🙂 Man fick lämna fingeravtryck på först 4 fingrar på av höger hand, sedan tummen där. Å så göra lika på andra handen... 😃  Sedan fick man kolla in i en kamera å blev nog fotad. 

Jag kände mig lite nervös, utan anledning å stakade fram "Thanks Sir!!!"!! (Kände mig ordentlig) Till polisen som kontrollerade oss... Har väldigt stor respekt för polisen i USA!! De ser så pondusaktiga - och respektingivande ut!! 🙂

Då vi inte flög charter eller så ingick Ju inte transfer... Alltså får man fixa skjuts själv från flygplatsen 😃 Skulle gå att åka tåg och/eller taxi. Vi tog taxi då vi inte ville ge oss på tåg och allt sånt, första gången. 

Nu ville vi bara fram till hotellet!! 😃

Vi tog en taxi in till New York. Mycket trafik och jag kände, ju närmre stan vi kom, "Herregud vad folk och ljud det är överallt!!!" 😳 Häftigt!! 😃

När vi var framme vid hotellet, som hette Renaissance Time Square, var vårt blodsocker lågt...😕

Jag hade nog noll hjärnkapacitet å kunde inte riktigt räkna ut vad 15% på priset blev, då man ska dricksa 15-20% tydligen... Så jag frågade taxichauffören vad han skulle ha. Han lurade av oss 30% extra i dricks. 😕 

Checkade in å frågade i receptionen vad man egentligen skulle ge taxin å de sa 15% räcker... Jag svarade trött å nästan gråtmilt "Han lurade av oss 30%". 😕 
Fick då ett vänligt "Men är det de värsta som hänt här i New York är ingen skada skedd och då vet Du ju det till nästa gång" å ett leende. 
Ja, det hade dom ju faktiskt rätt i...🙂

Var var upp på hotellrummet å packade upp lite snabbt... 

Sen ville vi ha mat å dryck. Där och då insåg vi nog vilken puls det var i staden!! 😃 
Ljud precis överallt, människor och bilar precis överallt, ett sorl av båda... och vi konstaterade att vi förmodligen skulle tycka det var jättetyst hemma sen 😂

(Fanns utklädda människor lite överallt som gjorde allt för att tjäna pengar på turister... Bilden på jätte-bebisen är otäck tycker jag! Den var läskig!!! Å på skylten stod det att dennes pappa var Trump å att man skulle skänka pengar till dennes skolgång 😂)


Vi gick endast typ två gator, hittade på ett "TGI Fridays" (som vi även varit på i Stockholm förut) och där blev det mat... 😃 enkelt med hamburgare, en strawberry daiquiry och öl där liksom 😃👌 

Här började vi känna av tiden!!! Klockan var runt 19 där i USA och runt 1 på natten i Sverige... Jag som är så kvällstrött funderade på hur man överlever Jetlag 😂 Var ju trots allt 12 år sen jag utsattes för den förut, sen har jag "bara" rest typ till Grekland, Spanien, Turkiet och sånt... Men Nu var det ändå -6 timmar som skiljde mot Sveriges tid. 😃

(Ursäkta texten!!! Den Förbaskade blogg-appen krånglar!!!)

Vi åt vår mat, tog en öl och gick sedan vidare till en irländsk liten pub i närheten... Allt för att hålla oss vakna lite till... 😂
God Guiness blev det för mig och Heineken för älskling. 😃 

Där pratade vi med nån snubbe från USA, som var i NY på tjänsteärende. 🙂 
Konstaterade att folk i USA inte är blyga för att ta kontakt och börja prata. 

Vi svenskar är ju rätt tråkiga på så sätt å ligger utan tvekan i lä där! 🙂

 Men Jag & älskling pratade glatt på med amerikanen då vi är sociala av oss 😃 

Vi gick sedan vidare till nån annan pub för en sista öl för kvällen... Där var trappan till puben riktigt brant!!! Jag som är klumpig var livrädd för att ramla 😂🤦🏻‍♀️

När klockan var 22,30 på kvällen var vi överens om att man fick gå och sova.. klockan var ju då 4,30 på morgonen i Sverige och vi hade varit vakna i 20,5 timmar. 


Vi slocknade nog direkt!! 😃😃

Kommentera

Publiceras ej