Hej måndag! 


Varning för ett långt å lite rörigt inlägg 😂😂 Men vad gör väl det? Är ju frivilligt att läsa 😃


Idag är det sista måndagen på julledigheten... Imorgon börjar älskling Jobba och JAG har separationsångest!! 😳🙊


Helt plötsligt är vi där igen, då vardagen kommer igång och jag & Lilleman blir ensamma igen... 

Nu börjar min granne jobba också till veckan - så våra kaffestunder slutar nu med... 🙄😂


Men jag tänker mig att vi (jag) ska shapea-upp oss & gå dagliga promenader med vagnen, gå till öppna föris och hänga lite & så är ju min Lina hemma med sina pojkar också 😃 så ensamma är vi inte... Är bara jag som ska fortsätta att inte flänga runt hela dagarna och inte göra nåt vettigt för att fördriva tid och köra upp dieselpengar typ 🤪 


Aja... Redan på onsdag blir det ju en tur till BVC då Lilleman ska få spruta, träffa doktorn och vägas & mätas.  Nu när han snart är 7 (!!!!) månader ska vi även gå över på en grövre ersättning/välling - då den han har nu är för yngre barn och den mest rinner rakt igenom och han blir inte riktigt hållbart mätt... Äter små portioner oftare... Vi håller på att öva på att äta puré & han tycker det suger 😂😂 Blir mest tjurig, kastar sig och vill ha ersättning istället... Men det är övning som gäller 😃😃


Igår provade vi mosad avokado och mosad banan ihop... Det verkade gå hem 😃👏

(null)


Ett av mina få nyårslöften för 2020 var ju att sluta med socker och liknande... Det har gått förvånansvärt bra & jag har nog endast haft lite huvudvärk men inget större sug så 😃👏 På onsdag har jag klarat min första vecka å nöjd är jag för det 😃💪 Man måste ju börja någonstans 😃 


Vi har även slutat köpa hem typ Loka & cola zero. Sen är det inte en "förbjuden" grej men vi lägger nog jäkligt mycket onödiga pengar i veckan - och per månad på att köpa sånt... Försöker tänka lite mer ekonomiskt 😃


När jag tar bort onyttigheter och  är inne i mina bra vanor tänker jag väldigt mycket på vad vi äter här hemma & är en riktig "mellis-polis". 😁😂

Vill att samtliga sköter sin mat och att man äter mellis osv för att hålla ett jämt blodsocker å mixtrar gärna i köket 😃


Har börjat kika på allt mer mjölkfria recept och recept på barnvänliga maträtter som jag ska göra storkok på och frysa in åt Lilleman 😃 Det blir ju både mer ekonomiskt, man vet exakt vad det innehåller & vi har redan märkt att Lilleman inte tycker om "naturella" smaker - utan faktiskt vill ha smak på sin mat 😃 Därav blir det ju smidigt att göra maten själv - så man kan smaksätta med barnvänliga kryddor som basilika, persilja och liknande - som inte innehåller så mycket salt😃😃



Ja ja... Nog om det... 😃


Är fortfarande inne på det här med vanor... Tänkte jag ska chocka maken & "smygspara" för att sen komma och säga "titta vad VI faktiskt sparat de senaste månaderna" genom att ändra lite av våra dyrare vanor 😃 


Jag gjorde så nu till jul... 😁 Hade smygsparat på ett av våra konton, satt automatisk överföring till det och fört över mindre summor emellanåt och vips kunde jag - lagom tills jul - överraska honom och säga att vi sparat 15 000 kronor (utöver vanliga sparandet) under ett par månader 😁

Det var faktiskt himla kul och han blev riktigt glad 😃 För annars är det faktiskt han som är "spara" och jag "slösa" här hemma... 🙊 Är han som lärde mig värdet och respekten för pengar - när vi träffades & det har jag tagit till mig 😃


Jag har "konstigt nog" börjat tänka lite "behöver jag/vi det här? Eller är det mer ett villhöver?" 

Villhöver = vill ha 😁😂 Å många gånger om jag tänker efter blir svaret att det är onödigt... 😃 


Något vi är noga med här hemma är självklart att barnen alltid ska ha det dom behöver & att de ska trivas på sina rum osv. 😃 De är alltid prio 1😃❤️

Vi har även varsitt sparande åt dom varje månad... För över en summa var till deras konton, som dom sen kommer få när de blir vuxna. Antingen som hjälp till körkort och/eller flytta hemifrån start-bidrag. 😃 De kommer självklart inte bara få ett konto med flera tusen på att disponera hur de vill... Då går garanterat de pengarna till att "leva livet" på fel sätt 😂🤪 Nej, de ska gå till vettiga saker, som körkort för Milio, saker som Cornelia kan behöva när hon flyttat hemifrån - för att bygga sitt egna hem, kanske nån specialgrej som hon vill ha och behöver - som man måste betala själv och så vidare 😃 


I övrigt ska vår vecka innebära ett litet besök på jobbet - för att hälsa på lite & prata lite med mina chefer 😃 Har lite planer för året, som jag vill förankra hos dom och ah... Faan vad jag ser fram emot detta år!!😃 Känns som detta kommer bli ett grymt-positivt år & att vi har massor av möjligheter och fina planer här hemma 😍 Kan inte berätta riktigt alla än, så de får ni se framöver, men det känns bra i magen & nu mer lyssnar jag alltid på min magkänsla 😃🙏


Det blev ett långt inlägg med mycket bladder känns det som... Men skit samma 😂


Nu ska jag dricka morgonens andra glas med kaffe & snosa på Lilleman, medan pappan sover ikapp missad sömn inatt... Han somnade tydligen typ 3 inatt 😕 & Lilleman vaknade sen 5.15 så han behöver få sova ut om han ska orka med dagen 😃 


Tur jag har väldigt få dagar då jag känner att det är jobbigt att gå upp på morgonen... Jag som tidigare nästan brutit ihop så fort jag haft lite sömnbrist är nu mer den som alltid tänker att man faktiskt överlever sådant, att det är en period nu i livet & jag har bara vissa dagar då jag säger att jag är riktigt trött å slut. 😃 Man kan göra mycket med positiva tankar & en promenad med frisk luft & inställningen att "det blir en kväll idag med" hjälper mycket när man har en svacka 😃👏


Ha en fin måndag folks! 😃

Kommentera

Publiceras ej